Låt experter vara experter och politiker vara politiker

Jag vet inte om jag missuppfattat det hela men jag känner behov av att reflektera över vad jag uppfattar som ett ökat detaljstyre från politikerna. Ju mer press det blir i en fråga desto mer måste man visa handlingskraft och berätta exakt vad som måste göras för att allt ska bli bra igen.

Inte minst ser jag detta uttryck i skoldebatten. Ju hårdare press från opinion och media, desto större behov av att gå in i detaljfrågor och berätta hur saker ska genomföras. Björklund är hårt pressad och berättar ofta hur man med lösryckta metoder skall lyckas bättre på nästa Pisa undersökning. Det första sakfelet är ju att Pisa undersökningen inte är det enda måttet på kvalité i skolan men den debatten lämnar jag därhän.

Inom försvaret finns det en gammal anekdot som kallas för ”vedpinnesyndromet”. Den innebär att chefen känner ett behov av att blanda sig i alla processer (hur man ska hugga ved i detta exempel). Det gör att tiden för att leda helt kommer försvinna. Ledaren lägger tid på att få allt på det sätt som han eller hon vill få allt utfört vilket minskar möjligheten att leda på en mer strategisk och övergripande nivå.

Den andra risken med detta detaljstyrande är att den fullständigt begränsar människors känsla av kompetens och deras autonomi att få utföra saker som de är utbildade och redo för att utföra. Begränsning av dessa faktorer hämmar motivation. Om lärarkårens motivation försvinner kan inga politiska beslut rädda skolan.

Mitt tips i skoldebatten är att politikerna ger ett tydligt uppdrag till skolan. Hur man uppnår detta mål lämnar man över till experterna att formulera.

Ett av många inlägg värda att läsa kring detta fenomen hittar du här.

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

