Konfrontation eller lösningar

Jag har påbörjat inlägg efter inlägg men inte kommit vidare. Nu skriver jag dock ut mitt inlägg för att få lite av mina tankar på pränt. Reflektionen jag vill göra är att jag allt för ofta möter konflikt som arbetsmetod i syfte att övertyga den andre. Utgångspunkten är då också alltsom oftast att just den ansats som jag företräder är rätt och din är fel. 

Mycket av det jag läser på bloggar och inlägg här på nätet är ytterst konfrontativt. Även journalistik och ledare utgår från väldigt cementerade uppfattningar. Jag söker medvetet efter folk som skriver att de påverkats i sin uppfattning, bytt ståndpunkt efter att ha hört bra argument, eller också att vara villig att kompromissa för att nå lösningar istället för låsningar. Jag finner väldigt lite. Däremot hittar jag aggressiva argumentationer och personangrepp. I min värld uppfattar jag denna ton som ett synnerligen oödmjukt förhållningssätt till vår komplexa värld. 

Man måste dock tycka saker. Man måste våga stå upp för sina grundläggande värderingar. Min kritik riktar sig snarare mot det konfliktfyllda klimat som råder i så många sammanhang. Den något mer sansade debatten med tid för reflektion och också omvärdering av sina egna åsikter borde kunna ges större utrymme. Jag saknar den arenan. Även om frågorna berör oss är det viktigt att lyssna för att lyckas förstå. Om bådas perspektiv endast är att övertyga är risken att man slutar lyssna. 

Mycket ska gå fort idag. Är det något jag tror vi skulle tjäna på att ge varandra så är det tid för en mer sansad debatt där konflikt och konfrontation inte nödvändigtvis är vägen framåt. 

Denna fråga går att betrakta från många vinklar. För att inte begå självmål med det jag själv just skrivit så är jag naturligtvis intresserad av er läsares åsikter i frågan och jag ber ödmjukast om hjälp att vidga mitt perspektiv i ämnet. Åsikter i frågan kan med fördel diskuteras här som kommentarer, på Facebook eller Twitter. 

Tack för ordet

 
Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

