Släng klockan och öka motivationen

Skärmavbild 2013-06-09 kl. 22.51.11

Hur många gånger har jag inte gått upp och ner i motivation när det handlar om träning? När jag analyserar anledningen till varför jag inte känner att det är kul längre är det ofta för att jag själv känner att jag är i dålig form. Jag blir besviken på mina resultat i förhållande till vad jag tidigare presterat.

Sedan något år tillbaka har min syn på träning radikalt förändrats. Jag har haft hög motivation och med det tror jag också resultaten kommit. Jag skrev tror för jag vet faktiskt inte. Jag har en känsla av att jag är starkare än tidigare och jag har en känsla av att jag springer fortare än på länge. Men jag vet inte.

Tidigare kunde min hets kring att hela tiden prestera bättre och bättre få mig att hoppa över ett träningspass med motiveringen att jag kände mig lite risig och inte trodde att jag skulle leverera bra tider eller tillräckligt många repetitioner. Idag har jag ingen aning. Jag går ut och kör det jag känner för. Inte för att primärt bli bättre utan för att jag tycker det är roligt.

Ibland gör jag galet många chins och ibland blir det mycket färre. I de fall de blir få frågar jag bara mig själv om jag inte är mer sugen på att köra lite löpning i backe istället. Inte någon exakt tid utan bara öser på så som jag känner att kroppen svara bra på.

Snabbt försvann mina ”egna” krav. Var detta negativt för utvecklingen? Absolut inte. Motivationen är högre och jag är övertygad om att jag presterar bättre och bättre. Även om så inte är fallet lever jag i alla fall i den villfarelsen.

Med detta synsätt kan jag också glädjas åt andras framgångar. Jag mäter mig inte med dem. Tränar jag med någon annan gör jag det för att vi ska få en gemensam upplevelse. Är han eller hon starkare eller snabbare finns det alltid något jag kan lära för att utveckla mig själv.

Släng klockan, sluta mäta och räkna mindre. Det är mitt recept för hög motivation.

Jag bloggar även på lekhagen.se titta gärna in där om ni behöver aktiviteter eller träningsinspiration.

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

