Från morot till energi 3 -hur fungerar min motivation?

Skärmavbild 2013-05-21 kl. 21.20.55

I detta inlägg tänkte jag ta och resonera kring min egen motivation. Vad får mig att vilja eller inte vilja? Jag tror att jag är ett bra exempel på en ”av- eller på människa”. Jag är sällan ”halvmotiverad”, utan antingen kör jag på och trivs eller så försöker jag aktivt göra något annat. I detta inlägg tänkte jag försöka utveckla dessa tankar.

Jag är nog ganska enkel av mig när jag funderar på hur min egen motivation fungerar. Av andra uppfattas jag nog dock som ganska svår. Antingen får man allt eller inget. Antingen tror jag på något, är motiverad och hängiven eller så är jag det inte. Ju äldre jag blir desto svårare har jag att dölja det dessutom.

Den viktigaste faktorn för att locka fram min motivation är övertygelse. När jag tror på något finner min motivation inga gränser. Jag går fullständigt upp i saker och den totala hängivenheten är också något som berusar. Får mig att känna mig engagerad och aktiverar all min energi i en fokuserad riktning.

Motsatsen är tvivel eller misstro till framtiden. När jag inte tror på det jag håller på med kan jag nästan från en dag till en annan känna hur motivationen bara försvinner. Detta fenomen skall inte sammanblandas med att behöva kämpa för att uppnå något. Så länge jag tror på det jag gör får det gärna vara motigt och tufft, det kan snarare trigga motivationen ännu mer.

Utöver min tro måste jag också nämna delaktighet som jag tidigare diskuterat. I delaktigheten ligger främst att känna att jag får vara med och påverka. När någon sätter sig över mig och berättar hur jag ska göra tappar jag snart inspiration. Inte heller detta skall förväxlas med att någon har mycket kunskap och lär mig i syfte att jag själv ska få utvecklas. Att någon däremot hela tiden talar om för mig hur jag skall göra när jag själv anser mig ha bra egna idéer skapar inre bromsar hos mig.

Många kanske kallar mig tjurig och med ett för stort behov av artistisk frihet. Jag kan bara konstatera att det är så jag fungerar. Av eller på är mitt sätt att jobba med motivation.

Nog finns det många andra saker som skapar motivation hos mig. Jag vill inte måla ut mig som kräsen för att fungera. Vad jag däremot har kommit fram till är att livet är för kort att syssla med saker som jag inte tror på eller lägga energi i projekt som andra ändå redan har tänkt ut hur de ska se ut och vill få genomförda på exakt sitt sätt.

Att tro på något behöver nödvändigtvis inte vara en ide som jag kommit på själv. Tro och övertygelse kan lika gärna komma av att någon annan lyckas inspirera mig att gå i en riktning som känns rätt. Kan vi dessutom göra det tillsammans och ge varandra stort utrymme och delaktighet finner motivationen inga gränser.

Av eller på, det är mitt sätt att beskriva motivation.

3 svar till “Från morot till energi 3 -hur fungerar min motivation?”

  1. Gunnar

    Vem är du???
    Jag trodde inte det fanns fler som jag som motiveras just som jag gör men ditt inlägg beskriver mig med mina egna ord!!
    Precis som du är jag av eller på!
    Det är otroligt viktigt att tro på det jag gör och jag har ingen lust att uppfinna hjulet när någon redan gjort det!
    Du låter som att det skulle vara intressant att diskutera med dig.
    Kontakta mig gärna. Mailadressen har du ju nu!

    Svara
  2. utbildarn

    Tack för din kommentar Gunnar och vad kul att du delar av / på känslan. Jag skickar ett mail så kan vi diskutera vidare.

    Svara

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

