Från morot till energi 1, kan motivation smitta?

Den första delen har jag tänkt beröra reflektioner kring det faktum att jag anser att motivation kan smitta. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet när man resonerar kring motivation. 

Som exempel tänkte jag nämna något som jag tycker man lyckats bra med inom träningsrörelsen. Att gå på ett pass i t.ex. body pump är för många oerhört motiverande. Man rycks helt enkelt med i gruppens gemensamma strävan att träna.  Till det kan man också koppla inspirerande musik och en bra ledare som peppar och drar upp tempot.

Gruppen skapar en atmosfär där man vill ”ge lite till” och kämpa på för att få ut så mycket av passet som möjligt. Många uppger att de har svårt att hitta den motivationen då de själva går till gymet. Man anser sig få ut mer av ett pass i grupp helt enkelt. Man inspireras och låter motivationen smitta. Genom att peppa varandra skapar gruppen en kämpar-anda som ökar motivationen helt enkelt. 

När man dessutom vrider upp volymen en aning på stereon och helt ger sig hän till träningen kan man också uppleva att man kommer in i ett annat mentalt tillstånd. Också det hjälper många att öka motivationen. En grupp jag tränar med ibland gjorde ett experiment under ett träningspass. Mitt i passet stängde vi av musiken men fortsatte träna. Alla uppgav efteråt att det var mycket svårare att hitta motivationen för att köra hårt utan musiken. Musiken gav oss på något märkligt sätt motivation att träna lite hårdare. 

Nu blev det mycket tal om träning men jag ville använda det som ett bra exempel på hur vi i grupp kan hjälpa varandra att skapa motivation tillsammans. Inspiratörerna kan kan vara många i en grupp. Alla behöver inte vara på topp för att ryckas med men alltid är det några som lyckas skapa detta klimat. 

Det går att hjälpa varandra att finna motivation. Vi bör lyfta fram goda inspiratörer i grupperna och ta hjälp av deras energi för att skapa driv i hela gruppen. En duktig lärare brinner för sitt ämne och en bra ledare brinner för sin verksamhet. Om jag känner motivation hos min ledare är min uppfattning att det smittar.  

Min vän Cornelius sa ”det är oftare svårare att hitta motivationen ensam”. Jag tror det ligger mycket i det. Det är ingen odelad sanning för nog har jag fastnat själv i en massa saker och hittat motivation. Ska jag genomföra något som jag inte känner mig motiverad att göra, är det dock lättare att göra det tillsammans än ensam. 

Min tes är att motivation kan smitta genom entusiastiska ledare och gruppmedlemmar. Har du som läser något exempel på när motivation har smittat? Jag mottar gärna synpunkter som stärker eller ifrågasätter tesen. 

 

2 svar till “Från morot till energi 1, kan motivation smitta?”

  1. Nisse

    Finns flera tillfällen då någon eller några i ens närhet har uppvisat både glädje och energi inför en kanske jobbig uppgift och då har även jag upplevt större motivation. I Decis teori så tror jag det landar på samhörighet…

    Svara
    • utbildarn

      Kan det mycket väl handla om. Jag har själv svårt att exakt sätta fingret på vad det handlar om när man ”rycks med”. Kanske är det någon form av samhörighet som du säger.

      Svara

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

