Sluta leva livet genom telefonen

Jag har haft den stora glädjen att vara hemma några dagar och stanna upp lite i livet. Ofta känner jag mig som en slav i debatten. Kommentera vad andra tycker och tänker och diskutera det som råkar vara på agendan just nu. I detta inlägg tänkte jag sätta något eget på agendan.

Det är i pausen och reflektionen som det händer saker inom mig. Det är dock tiden för reflektion som jag först naggar i kanten när jag har bråttom. Den är helt enkelt enklast att prioritera bort.

Vad håller på att hända i samhället? Sätt er på en buss och titta på alla människor som sitter där. En överväldigande majoritet kommer frenetiskt sitta och göra något med mobilen. Några få procent pratar med någon och ännu färre sitter försjunkna i tankar.

På samma sätt är det om man går till en lekpark. Mängder av mammor och pappor sitter på bänkar och surfar med sina telefoner medan barnen springer och leker. Inte sällan ser jag föräldrar köra barnvagnar helt utan kontakt med sina barn. De är helt försjunkna i sina mobiler under större delen av promenaden.

Ett sista exempel tar jag från en bekant som var ute på krogen med en kompis som var helt försjunken i Facebook. -Vad gör du med mobilen?, frågade han efter en stund. -Jag bara kollar, vill inte missa något, fick han till svar. Min väns reflektion var dock att han höll på att missa hela livet. Det passerade samtidigt som vännen satt med ögonen i sin telefon och lusläste kompisarnas uppdateringar.

Tid för reflektion håller på att försvinna. Jag måste själv påminna mig för att inte fastna i något som får det riktiga livet att bara passera. Här måste vi också hjälpa våra barn. Jag är ingen bakåtsträvare, faktum är att jag ogillar uttrycket ”det var bättre förr”. Det enda jag vill göra är att höja ett varningens finger om vi helt prioriterar bort tid för reflektion och samtal. Det verkliga livet förenklas till en statusuppdatering som skall kommenteras och ”gillas”.

Min tid för reflektion har gett två slutsatser. Den första är att aktivt söka tillfällen för reflektion. Den andra är att då och då, aktivt välja bort det digitala till förmån för närvaro med våra barn, våra nära och våra vänner.

 

För den som pallar rekommenderar jag följande succé på youtube den lämnade inte mig oberörd.

2 svar till “Sluta leva livet genom telefonen”

  1. klalin

    Många poänger där. Försöker själv undvika att vara reaktiv, men det är banne mig en utmaning om man vill att någon ska lyssna. Hela sociala media är uppbyggt enligt pyramidspelsliknande strukturer. Inte så lätt att rå på. Men visst, det går.

    Svara
  2. utbildarn

    Tack för kommentaren. Jag är förhållandevis ny i den digital djungeln. Slås hela tiden av den otroliga ”sändningen”, på twitter, FB och inte minst i bloggvärlden. Klurar just nu mycket på hur man skulle kunna bygga en plattform som i huvudsak gynnar reflektion och lyssnande.

    Tack i alla fall för att just du lyssnade och reflekterade 🙂

    Svara

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

