Less is More

Detta kanske inte har så mycket att göra med pedagogik men jag vill ändå ta tillfället i akt och tala om min och min sambos nya livsfilosofi.

Det började med en tanke om att vi bor för stort och har för mycket saker. Mängder med saker som vi aldrig använde. Barnen hade hundratals saker som de aldrig lekte med. Vi hade ytor i huset som vi aldrig använde (bara städade).

Parallellt med detta konstaterande, satt vi och nickade åt tv program och tidningsartiklar som talade om den ohållbara överkonsumtionen bland världens rika länder. Vi instämde i allt vi hörde och beklagade oss över de som var värst. Helt plötsligt insåg vi att vi själva också var delaktiga i detta. Jag själv var på gång att köpa en ny TV trots att det inte var något fel på den vi hade. Dessutom hade jag spanat in ett par nya högtalare som skulle ersätta de fem år gamla som fungerade alldeles utmärkt.

Påverkade av inredningsprogram om det perfekta hemmet hade vi själva fastnat i konsumtionskarusellen. Inte minst hade vi också förmedlat motsvarande värden till barnen. Köp och släng och köp nytt etc.

Sakta men säkert infann sig en insikt. Vi skulle förändra något hos oss själva. Vi skulle sluta fokusera på prylar. Vi skulle rensa upp och sälja, skänka bort och slänga. Massor av kassar av kläder till behövande i andra länder och loppmarknad med barnen, där vi sålde av dammiga leksaker till andra.

Det har blivit en skön känsla av tillfredsställelse att rensa ur och skapa luft i vår vardag. De saker vi har kvar använder vi och behöver i regel aldrig längre leta efter. En mental Feng Shui har infunnit sig och istället för att känna separationsångest, får vi idag nästan bromsa varandra för att inte göra oss av med saker som vi faktiskt kommer behöva framöver. Dessutom har vi köpt ett ”mini-hus” som inte sväljer mer än det absolut nödvändigaste.

Det finns en rolig hemsida som heter Kim Jung-Il Loockig at Things. Den går ut på att visa hur Nord Koreas förre diktator fotats i en massa roliga situationer när han ”tittar på saker”. Jag kände mig som ”Me -buying tings”. Från byggvaruhuset, till Elgiganten via Hemköp och Jula. En objektiv betraktelse där jag lämnar över pengar till en expedit i en massa ”onödigt-köp-situationer”.

Det är slut med det nu. Vi ska bidra till ett hållbart samhälle och måste orka förändra vår livsstil. Inte bara för att minska den omedelbara överkonsumtionen men också för att ge andra värden till våra barn och deras efterkommande.

Jag kommer hålla er läsare uppdaterade på detta projekt över tiden. Ni som har egen erfarenhet får gärna diskutera konceptet här på sidan eller på annat sätt. Min ambition är att inspirera andra att fundera över sin livsstil och hur lätt det är att göra något åt den.

Måste också ta tillfället i akt och rekommendera bisonblogs projekt #Crop100. Så klarsynt och fräscht.

3 svar till “Less is More”

  1. utbildarn

    Yngve säger ”more is more” med sådan självklarhet att jag börjar vackla. fantastiskt klipp 🙂

    Svara

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

