Ett kort inlägg om ”vinster” i skolan

Jag tänkte ta och reflektera lite över vinster. Att driva skolor i vinstsyfte är något jag hör diskuteras allt oftare. En snabb koll i ett synonymlexikon berättar att vinst betyder: förtjänst, överskott, resultat, avkastning mm

Nu vet ju vi alla att dagens debatt handlar om pengar. Det handlar helt enkelt om det linjära sambandet mellan att om skolan tjänar mer pengar så blir undervisningen och därmed också elevernas kunskap bättre.

Det har nästan blivit en sanning i Sverige att detta samband existerar och är en viktig drivkraft för att konkurrera ut ”dåliga” skolor och låta de bra bli bättre. Elevernas föräldrar blir konsumenter och med sin konsumentmakt ska systemet förädlas och ständigt utvecklas till det bättre. Själva ansatsen i påståendet förutsätter naturligtvis att vi har en massa dåliga skolor och dåliga lärare som måste konkurreras ut.

Vad kan jag då göra för att få min skola att framstå som bra enligt detta system? Naturligtvis måste jag se till att eleverna i just min skola presterar bra på nationella prov och kunna uppvisa att just din elev går ut skola med bra betyg. Om min drivkraft är pengar och maximal vinst blir elevens kunskap och den bästa skolan, ett underordnat mål för att nå mitt egentliga. Just den ansatsen tror jag är direkt farlig. Då har jag ett felaktigt mål med min skola.

Jag avslutar detta inlägg med att rekommendera en otroligt uppfriskande artikel i ämnet för dig som vill läsa mer. ”What Americans Keep ignoring About Finland´s School Success”. Har du en halvtimme över i påsk så är det denna läsning du ska lägga den halvtimmen på.

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

