Vi har alla något att lära

Jag blev inspirerad när jag läste Helena Wallbergs blogginlägg på specialpedagogen. Det var en sammanfattning av John Hatties bok ”Visible learning”.

Inlägget fick mig att reflektera över utbildningsklimat och förutsättningar för att skapa ett optimalt klimat för lärande. I min värld är en av de mest grundläggande förutsättningarna för ett bra utbildningsklimat att alla kommer dit med ansatsen att -jag har något att lära.

Om ansatsen är –jag kan bli bättre och jag har något att lära, är den allra mest fundamentala byggstenen för lärandet uppfyllt. Utöver det kommer naturligtvis andra parametrar in för lärandet. Insikten i sig gör inte att jag kommer förstå kvantfysik på universitetsnivå om jag inte har förkunskaper som gör att jag kan sätta det jag ska lära mig i ett sammanhang.

Utgångspunkten: jag kan bli bättre, jag har något att lära kräver att jag själv inte anser mig vara ”bäst” eller felfri. Ganska ofta skapar vi dock själva ett klimat där misstag och fel inte ses som något positivt. Att vara nyfiken och fråga för att förstå kan snabbt bli något negativt om man rangordnat sig i en grupp. I en större föreläsningssal kan flera personer undvika att ställa frågor för att inte framstå som ”korkade”. Trots att man inte förstått, är det viktigare att inte framstå som ”dum”, än att fullfölja sin initiala instinkt att fråga för att förstå.

Att skapa ett klimat där man också kan använda fel som ett sätt att bättre förstå är en viktig del av lärarrollen. Tänk er en klass som jublar av glädje när någon gjort fel på ett matteprov. Inte av sarkasm utan som ett sätt att lära. Att kunna använda det felaktiga exemplet till att dra lärdomar av hur felet uppstod och vad man kunnat göra för att undvika det, och på så sätt bredda sin förståelse för ämnet som helhet.

Vilken härlig miljö att jobba i. Inte minst vuxna måste reflektera över denna kunskap. Hur ofta mäter vi inte oss mot varandra. Den ”duktigaste” är bäst och hela den ansatsen kan påverka utbildningsklimatet negativt som jag ser det.

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

