Att tala är silver, att tiga är guld?

Nej jag håller inte med. Däremot vill jag skriva om det gamla talesättet till: att tala är silver att lyssna är guld. Tankarna kommer från mina senaste dagar som ny i detta mediabrus. Jag har verkligen reflekterat över att så många ute på internet verkar ligga på ”sändning”.

Men det gör ju jag också. Jag vill ju också bli läst. Jag vill tränga ut med mina tankar och skapa debatt om de ämnen jag brinner för. Jag blev tvungen att skapa en regel för mig själv. Innan jag får skriva ett inlägg i bloggen eller på twitter måste jag ha läst minst 10 andra inlägg och i alla fall kommenterat ett par av dem. Jag skapar helt enkelt en regel för mig själv att jag måste lyssna mer än jag sänder.

En luddig vision har vuxit fram i min tanke. En vision om att hitta ett sätt att vrida det som jag uppfattar som en osund ”sändar trend” till en lyssnar trend. Den kommer nog inte att revolutionera världen men kan i alla fall bestå av en liten samling härliga människor som lyssnar, lyssnar, lyssnar, reflekterar och slutligen beskriver vad de tänker.

Av just denna anledning har jag inte bloggat på några dagar. Jag ägnade dagarna åt att läsa och lyssna och detta var min konklusion.

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

