Vi måste våga vara kortfattade ibland

Idag tänkte jag bara slå ett slag för att vara kortfattad.

Ibland är det bara underbart med människor som är kortfattade. Som på några minuter kan förklara något komplicerat eller väcka ett intresse och ge mig chansen att minnas vad som sades. En person med mycket kunskap inom ett område som lyckas sammanfatta och berätta det viktigaste.

Jag har inget emot fördjupningar. Tack P1 till alla fantastiska fördjupningar och analyser och långa timmar i filosofiska rummet. Ibland är det dock bara så underbart att få något komprimerat och kvalitativt.

Nu skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om detta ämne men jag tänkte försöka leva som jag lär.

För dig som vill se bra exempel på föreläsningsformen rekommenderar jag:

Stefan Söderfjäll på Ted X i Umeå

Daniel Pink – Drive 

En blogg som är helt grym i att hålla sig kortfattad: http://www.stromsjo.se/ följ honom även på twitter: @stromsjo

2 svar till “Vi måste våga vara kortfattade ibland”

  1. Per Stromsjo (@stromsjo)

    Varje format har ju sina förtjänster men det är verkligen nyttigt att försöka vara kortfattad. Bland annat *det* är vad jag gillar med Twitter. Om jag ska få något vettigt sagt på 140 tecken så måste jag tänka till.

    Jag har föresatt mig att börja producera blogginlägg på femhundra tecken, en gräns som jag valt helt godtyckligt. Det blir ett träningspass i enkelhet och tydlighet och jag som annars gillar att brodera ut snitsiga formuleringar tvingas till en hel del av ”kill your darlings”. (Snyft!)

    Svara
    • utbildarn

      Väl talat. Som sagt din blogg är ett mycket bra exempel på det jag pratar om. Ska länka ut den på detta inlägg 🙂

      Svara

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

