Hitta ingångar för att stimulera intresset till lärande

Den enskilt viktigaste faktorn när det gäller mitt eget lärande är tveklöst intresset för det jag ska lära mig. När jag i skolan tidigare matades med det som skulle läras ut var det ofta som jag helt enkelt inte var intresserad av det som sades.

Näst efter intresse skulle jag själv också vilja tillägga min egen uppskattade förmåga att förstå och sätta mig in i området. Jag kan till exempel tycka att rymden är ganska intressant. Men ofta då jag börjar förkovra mig i rymden upplever jag att jag saknar relevanta grundläggande kunskaper inom bland annat fysik för att snabbt kunna förstå och greppa den litteratur jag läser. Många gånger har mitt intresse svalnat när jag upptäcker att jag inte förstår sammanhanget eller den fakta som jag försöker ta till mig ligger på en för ”hög” nivå.

Den tredje faktorn är tid. Att lära sig och förstå sammanhang är otroligt kul men också ganska tidskrävande. Jag prioriterar helt enkelt bort det ibland till förmån för annat som jag anser viktigare.

Med dessa resonemang vill jag framhäva pedagogens möjligheter och tillfällen att stimulera till lärande. Ett färskt exempel från mitt eget liv var att jag läste en artikel på nordkoreabloggen (för övrigt en helt suverän blog). Jag fascinerades över detta land på flera sätt. Inte minst för att det kanske kan anses som ett av de sista länder som lyckas hålla befolkningen i tron om någon slags parallell verklighet. I de allra flesta avseenden ett helt fruktansvärt experiment men det var verkligen något som triggade mitt intresse.

Idag har jag läst flera böcker om landet och min ”intresse-radar” letar hela tiden efter artiklar, bloggar och annan information om detta land, befolkning och ledningsstruktur. Jag har vidgat mitt intresse till att omfatta både politisk historia och asiatisk kultur. Även Kina har börjat fånga mitt intresse eftersom de har en lång historia av samverkan med Nordkorea.

I mitt fall anser jag att landet Nordkorea kunnat användas som en ingång för att skapa ett intresse för politik, statsskick och varför inte geografi. En metod som jag bedömer hade fungerat på mig redan i mycket tidig ålder. Det hade kunnat starta lärandet tidigt om jag funnit dessa intressanta ingångar.

Ett viktigt område att arbeta med som pedagog är identifiera elevers olika intresse-ingångar för att trigga vilja och lusten till lärande. Därefter förstå och hitta rätt nivå så att inte kunskapen uppfattas för ”lätt” men heller inte för svår.

Vi är alla olika och tur är väl det. Vi har olika områden som stimulerar vårt intresse och vi har olika förutsättningar att förstå sammanhang. I mångt och mycket beror det på hur rustade vi är med grundläggande kunskaper för att förstå mer komplexa.

Mina tre nycklar för lärande idag blir:

  • Hitta ingångar hos eleverna för att skapa intresse
  • Hitta rätt nivå och kom ihåg att nivån kommer variera hos olika individer
  • Lyckas du med de två första kommer endast tiden vara begränsningen

Trevlig lördag tillägnas alla läsare

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

