Intressant bok om viktigt ämne

9144059299Läste just ett boktips från Pedagogiska Magasinet. Boken heter ”Om tystnad i Pedagogiska sammanhang” av Eva Alerby.

Jag blev klart inspirerad när jag läste denna sammanfattning. Något som slagit mig länge inom både pedagogik och ledarskap är det fokus som riktat på själva ”sändandet”. Inspirera genom att tala, ge feedback genom att prata och förklara genom att visualisera och sända budskap till andra.

Vad härligt att höra någon prata om att lyssna och om tystnaden som en förutsättning för lärande. Tysta platser och tid för reflektion är något som jag saknar. Denna bok blir nästa inköp. Jag ska läsa den och sedan ska jag sitta tyst och reflektera.

Carina Bygren-Jonsson skriver en utmärkt sammanfattning på:

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2013/02/20/lyssna-klassen-vikten-tid-tanka 

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

