Vad sägs om ett bonussytem inom skolan?

one-69528_640Tänkte ta och skriva några tankar kring belöning och motivation. Jag har funderat på att man skulle kunna nyttja de motivationsskapande incitament som vi använder i vuxenvärlden också inom skolan.

Nog har jag förstått av den senaste tidens debatt att betyg är viktigt för att vi ska få en bättre skola. Betyg verkar jätteviktigt och eftersom man vill göra skolan ännu bättre så blir det också mer betyg.

Betyg är ju en mätning av kunskap. Om man mäter ofta och ger ett betyg på hur bra man är och hur mycket kunskap man lyckas minnas vid ett provtillfälle verkar det vara så att vi får elever med bättre kunskap och mer rustade för att ta sig an vuxenlivet än vi haft hittills.

Nu tänkte jag så här att denna mätning kanske skulle kunna kompletteras med bonus. Ett bonussystem på samma sätt som vi har inom affärsvärlden. Om du presterar bra på provet har du möjlighet att ta del av en bonus. En gyllen morot som garanterat skulle förmå alla att prestera mycket bättre.

Ska vi säga 100 kr till den som får bäst på provet varje vecka. En jakt på mångdubblad veckopeng borde väl göra att alla barn börjar plugga som galningar. Ganska billigt tror jag om vi kan se att fler till slut tar sig in på högskolan.

Skämt åsido jag håller inte med. Jag har aldrig trott på varken mätning eller bonus för att skapa motivation, tvärtom många gånger. Jag ser det som fel drivkraft i alla fall för att få vara en del av skola och utbildning.

Jag vill se vetgiriga och intresserade elever. Jag vill absolut inte att man studerar för betyget eller belöningens skull. Vi måste orka skapa motivation utifrån samma tankar och idéer som vi också ska använda inom uppfostran. Att locka med saker och utdela straff och belöningar för rätt eller fel beteenden är helt enkelt inte rätt väg.

Man behöver få feedback hur man ligger till och man behöver få uppmuntring i sitt arbete och för sina framsteg. Det fokus som betyg och kunskapsmätning har fått i debatten anser jag dock som klart överdrivet.

Jag tror under inga som helst omständigheter att ett betyg från årskurs tre kommer göra att fler barn i Sverige kommer älska skolan och se det som det roligaste man kan tänka sig. Först när man tycker något är kul och intressant finns det verkliga incitamentet för inre motivation. Det är den typen av motivation vi ska skapa om vi vill få världens bästa skola. Resultaten kommer först efter att motivationen infunnit sig.

För vidare läsning inom ämnet rekommenderar jag Eva Hoffs forskning inom området.
Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

