Don´t focus on teaching, just care about learning

Tack alla som redan tittat in på sidan. Det är otroligt kul att så många hittat hit redan. 

Håller ni inte med om att det är ett fantastiskt förtroende att få ett tillfälle att lära andra människor något? Det är en ynnest att få förtroendet att stå inför en förväntansfull klass och få elevernas fulla uppmärksamhet.

Hur man presenterar saker har definitivt betydelse för hur väl man tar emot det. I alla fall är det så hos mig. Min motivation och mitt intresse är dock helt avgörande för hur väl jag ska ta till mig av lektionen. Om detta tänkte jag skriva några korta reflektioner.

Om jag redan är intresserad av något så kan jag tänka mig att med stort intresse lyssna på en dålig föreläsare, som bara står och rabblar upp information från en tråkig over-head, och ändå tillgodogöra mig det han eller hon säger. Min motivation är redan hög och jag kommer intresserad att lyssna och ställa frågor.

Om jag går in med låg motivation blir förhållandet det motsatta. Det jag främst kom att tänka på var tyska-lektionerna på högstadiet. Jag var så less redan innan jag satte mig vid bänken, att det var i det närmsta outhärdligt att genomlida lektionen. Trots att jag hade en ”hyfsad” pedagog hade han behövt göra enormt mycket mer för att vända min motivation.

Utmaningen ligger alltså inte i att lära intresserade människor något nytt. Då är min uppfattning att jag kan vara riktigt dålig föreläsare så länge jag har kunskap som eleverna saknar och är intresserade av.

Utmaningen ligger i att ta sig an elever som saknar motivation.

Som jag skrev i början är varje lektionstillfälle ett otroligt förtroende. För att förvalta det förtroendet anser jag att varje tillfälle måste föregås av en analys av den förväntade motivationen hos mottagaren. Den analysen anser jag är grunden för att identifiera hur mycket tid och kraft jag måste ägna åt att förbereda mig inom områden som presentationsteknik och motivationsskapande åtgärder. På så sätt anser jag att man förvaltar förtroendet att utbilda.

En klok man sa till mig ”don´t focus on teaching, just care about learning”. Han hade otroligt rätt och med lärandet för näthinnan måste eleven sättas i fokus. Jag som pedagog är bara där som ett redskap för att eleven skall maximera sitt lärande.

Min slutsats blir att det aldrig är okej att som pedagog bara gå in och göra som vanligt. Om varje lektionstillfälle är en utmaning och mitt mål att alltid leverera maximalt lärande hos mina elever, så krävs det hårt jobb. Det är priset för att få förtroendet att lära ut.

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

