Bästa klimat för lärande och utveckling

Som första inlägg tänkte jag skriva några reflektioner kring vad jag anser som viktigt för att lyckas med utbildning generellt.

Hur många gånger har jag inte efter en utbildning stått och undrat över om man hade kunna göra på något annat sätt för att utbildningen skulle ha gett bättre resultat? Ett bra exempel skulle kunna vara efter en fotbollsträning med knattelaget. Vad hade vi kunna göra annorlunda under fotbollsträningen för att laget och spelarna skulle ha utvecklats bättre under den timme vi spelat?

Något som jag ofta återkommer till är om jag skapat de bästa förutsättningarna för lärande och förändrade beteenden eller om jag bara ”kört” på som vanligt? Min uppfattning är att vi måste lägga tid för att ställa in oss på att vi är i en ”lärosituation” för att vi ska öka våra förutsättningar för effektivt lärande.

Om vi återgår till fotbollsträningen är min uppfattning att vi i stort sett alltid startar med lite snack om träningen. Vi följer upp det med uppvärmning och sedan kör vi lite träningsmoment och slutar med lite ”tvåmål”. I bästa fall avslutar vi träningen med att fråga laget vad vi lärt oss. Min erfarenhet säger att vi lägger väldigt lite tid på att beskriva vad vi vill ska ske under och efter träningstillfället.

Samma sak kan väl sägas om skolan. Eleven går till skolan, träffar sina klasskamrater och lektionen startar. Man försätts inte i ”läro-mode” när man går in i klassrummet om jag förenklar en aning. Utifrån mina egna erfarenheter både vad avser vuxna och barn är att vi har behov av att påminnas om vad som krävs av mig som elev för att utbildningen skall ge något för mig.

Varför tror jag detta är viktigt?

För att få ut så mycket som möjligt har jag alltid ansett att det krävs mycket engagemang och inställning från de som ska utbildas för att vi ska lyckas i vår strävan att förstå och lära samt att orka förändra och göra något annorlunda efter ett utbildningstillfälle. Om jag som elev inte har inställningen ”idag vill jag lära mig något nytt” eller ”jag har mycket att lära” är det svårt att nå full effekt helt enkelt.

Om man tänker sig en situation där man ska utbilda personer som redan känner sig som ”experter” inom sitt område är dessutom risken stor att inställningen redan innan är: -jag kan redan detta eller -kom inte och berätta för mig hur saker och ting skall genomföras. Förutsättningarna för att bedriva utbildning då är inte direkt optimala.

För att minska risken att den som ska utbildas låser sig, på grund av en felaktig inställning, är min uppfattning att man måste lägga tid och kraft på att skapa det optimala utbildningsklimatet.

Det optimala utbildningsklimatet som jag ser det är när man lyckats försätta de man skall utbilda i följande ”läge”:

-jag kommer lära mig något nytt idag

-jag behöver vara aktiv och engagerad för det bidrar till ett positivt utbildningsklimat

-jag ska bjuda på mina egna erfarenheter så att andra kan lära av mina misstag eller framgångar

Lägger vi tid på att diskutera dessa frågor inför en lärosituation? Vilka är era erfarenheter?

2 svar till “Bästa klimat för lärande och utveckling”

  1. Nisse

    Håller med om dina tankar, fokus är i stort sett alltid att ”så här gör man för att skruva i en skruv” och väldigt sällan ”det är viktigt att skruva i skruvar för att…” och ”vad behöver ni och jag göra för att ni ska lära er att skruva i en skruv?”.

    Väldigt ofta blir det också ett gissande huruvida det vi gör just nu (vid inlärningstillfället) verkligen kommer att leda till önskat beteende… Utifrån motivationsteorier så borde vi lägga mer tid på att engagera ”studenterna” i deras eget lärande för att få större effekt!

    Bra initiativ med bloggen, ska följa med intresse =)

    Svara
    • utbildaren

      Tack för intressant reflektion. Bra det du skriver om att engagera ”studenterna”. Jag tror att nästan allt kan bli kul om man har en person som brinner för det han eller hon lär ut. Vice versa kan nästan allt också bli tråkigt om inställningen är det motsatta.

      Svara

Kommentera

Grundläggande HTML är tillåtet. Din epostadress kommer inte att publiceras.

Prenumerera på det här kommentarsflödet via RSS

